Отегчението като двигател на креативността
Отегчението – двигател на креативността в продуктовата фотография – научете повече!
„Самотата, предшественикът на отегчението, спомага за раждането на идеите. Това е и целта на творческата медитация — да изпаднеш в такава меланхолия, та вдъхновението да те споходи дори само за да те предпази от лудостта.”
Този цитат от книгата “Само един поглед” на Харлан Коубън ми даде изключително интересна гледна точка относно извора ми на вдъхновение като фотограф в София. Никога не се бях замислял кое провокира креативността зад продуктовата фотография, а дори и да бях – най-вероятно щях да смятам, че гениалността черпи своето вдъхновение от други шедьоври. Разбира се, тук идват на пръв поглед клишираните моменти под душа или безкрайното въртене в леглото посред нощ, които вече не ми изглеждат толкова клиширани. И след като реших да разгледам внимателно тази вълнуваща мисъл, попаднах на някои интересни проучвания в световен мащаб.
Отегчението – двигател на креативността в продуктовата фотография – изходна точка
Изходна точка: отегчение
Най-вероятно и на учените им е станало прекалено еднообразно да се занимават със значително сериозни трудове и така им е хрумнало да карат хората да четат телефонни указатели. Е, резултатът креативно подчертава креативността. Оказва се, че участниците, на които им е зададено да прочетат телефонния указател, са имали далеч по-оригинални отговори от контролната група. Това на пръв поглед досадно занимание е генерирало не само творчески идеи, но и идеи за нови проучвания. Няколко години по-късно се е провело аналогично изследване, при което част от участниците са били помолени да гледат скучно видео. Смятам, че резултатът вече е ясен – досадното видео се е превърнало в генератор на идеи.
Отегчението – двигател на креативността в продуктовата фотография от Minkov Studio
Как да имплементираме отегчението в продуктовата фотография
Искам да споделя с вас, че все още не съм стигнал до момента, когато препрочитам имената от телефонния указател, за да се вдъхновя за някоя продуктова фотография. Все пак предполагам, че повечето фотографи биха припознали себе си в моменти като този: безкрайно усърдие по пътя към професионализма и съвършенството, а резултатът от продуктовата фотография си остава недвусмислено трагичен. Преломният момент идва точно, когато съм готов да се откажа, разконцентрираното ми съзнание неволно събаря обекта на продуктова фотография (да си изберем някое течно червило) и изведнъж пред очите ми се разлива съвършеният кадър от продуктовата фотография. Воала!
За съжаление, не винаги можем да разчитаме на подобни подарени ситуации, които да превърнат продуктовата фотография в креативен процес. Понякога идеите за продуктова фотография се генерират абсолютно неочаквано, докато разхождаме кучето под капките на проливния дъжд или сме заложници в поредното километрично задръстване на връщане от работа. Тези светкавични визуализации на завършена продуктова фотография често избледняват за секунди, затова е важно да ги “надраскаме” набързо, докато въображението ни още не е заменило образа с нещо друго. Независимо, че продуктовата фотография не се оглежда в слова, а във визуална концепция, всеки малък детайл може да ни отдалечи от съвършенството, затова и често си нахвърлям опорните щрихи върху първото нещо за рисуване, което ми попадне.