Специалните ефекти в продуктовата фотография
Атрактивната продуктова фотография , онази, която задържа вниманието, която се помни и за която може дълго се говори, не е съвсем обикновена. Тя притежава елемента на изненадата, който я разграничава от стандартната продуктова фотография и я приближава към изкуството. Този елемент може да дойде отвсякъде – от композицията, от цветовата палитра, от фона, от декорациите, от обработката, но най-често в днешно време отговорни за наистина впечатляващата продуктова фотография са специалните ефекти.
Продуктова фотография с „боке“ ефект
Разфокусирането на части от едно изображение има две основни функции, поради които толкова често се среща в продуктовата фотография: да концентрира вниманието върху продукта и да създаде цялостна художествена картина. „Боке“ ефектът прави точно това – превръща второстепенните обекти в един кадър в артистичен, цветен и естетически привлекателен фон. За да се случи обаче това, нищо в предварителната подготовка на снимката не трябва да бъде случайно. Магията на „боке“ ефектът при продуктовата фотография е възможна само при правилно подбран фон – такъв, който, когато не е на фокус, създава интересна цветова палитра. Най-лесният пример в това отношение са снимките с множество светлинни източници от типа на декоративни празнични лампички. Тяхното „размазване“ обогатява снимката и отклонява вниманието от детайлите в нея, за да изпъкне обектът в продуктовата фотография. Много подходяща (и много по-малко използвана) за експерименти с „боке“ ефектът обаче е и природата. Естествената зеленина не само е на разположение навсякъде, но и при разфокусиране дава готов фон в практически универсална цветова гама.
Левитиращи обекти в продуктовата фотография
Обектите, които сякаш просто се носят из въздуха, са изключително модерни в съвременната продуктова фотография. Вероятно затова и съществуват десетки начини да се направят такива снимки – от стандартното хвърляне на предмет във въздуха и заснемането му в точния момент, до всякакви трикове за неговото закачане, така че да изглежда, все едно левитира. Самата левитация обогатява продуктовата фотография с нещо по-нестандартно и прокарва лесен път за създаване на разчупени и атрактивни снимки. Повечето предмети са статични, съответно и позиционирането им във въздуха е в известен смисъл неочаквано.
Постигането на ефекта на левитация според мен е най-сполучливо, когато се заснемат два кадъра. В единия от тях присъства само фонът, а в другия – обектът, разположен върху някакъв друг предмет. След това при постобработката двата кадъра се наслагват един върху друг, допълнителният предмет от снимката се премахва и резултатът е налице. Важно при този вид продуктова фотография е двете изображения да имат еднаква експозиция и еднакъв баланс на бялото, т.е. да се работи с два възможно най-идентични кадъра. Това е по-лесно, ако фонът е неутрален и едноцветен, но левитиращите обекти в продуктовата фотография изглеждат още по-добре, когато се снимат при по-интересни обстоятелства на заден план.
Специалните ефекти са призмата, през която се представя един обект в продуктовата фотография. В този смисъл тя може да бъде абстрактна, сюрреалистична или просто естетически красива, но каквато и да е, тази призма създава илюзията за нещо повече, превръщайки продуктовата фотография във вълнуващо поле за експерименти.