“Високоскоростна” продуктова фотография
Високоскоростна продуктова фотография – научете повече!
„Високоскоростната“ продуктова фотография е жанр, в който „замразяваме“ много бързо действие така, че да запечатаме много кратък момент, сякаш буквално спираме времето. Можем да намерим многобройни примери за този вид продуктова фотография: кадър от спортно действие, перфектният момент на разливане на течност или потъване в такава, разпръскване на обект на стотици парченца и прочее. Независимо от творческата ни насока, при правилното си изпълнение тази техника гарантира впечатляващи резултати и безапелационното одобрение на аудиторията. Като фотограф София, на когото сравнително регулярно се възлага бюти продуктова фотография от различни брандове, аз много често използвам тази техника при поне един от кадрите.
Високоскоростна продуктова фотография – разгедайте
Как се създава “високоскоростна” продуктова фотография
Тези, които правят първите си стъпки в този тип продуктова фотография, може да си помислят, че са необходими много високи скорости на затвора, за да могат да “замразят” движещи се обекти, и до известна степен не грешат напълно. В случаи на относително бавно движещи се обекти, като в бюти продуктовата фотография това са текстури с по-голяма плътност като лосиони, течни червила и дори лакове за нокти, можем да се справим само със скоростта на затвора.
Ситуацията обаче се променя значително, когато говорим за продуктова фотография на продукти в бързо движение, като течност, разплискваща се от бутилка, или прахообразен облак, отделящ се от четка за гримиране. В тези случаи не е възможно да се разчита само на скоростта на затвора по две причини: минималните скорости, достигани от повечето фотоапарати, не са достатъчни, за да “замразят” този тип обект и надхвърлят минималните скорости на синхронизиране на светкавицата.
В такъв случай, нека помислим за това… трябва да получим много кратка експозиция, но не можем да използваме скоростта на затвора, тогава какви техники ни остават? Остава ни най-същественото приспособление на нашето оборудване: светкавицата. Всъщност светкавицата и по-специално продължителността на светкавицата ще определи продължителността на нашата експозиция. Също така от самото начало трябва да имаме предвид, че намаляването на мощността на светкавицата не намалява интензитета на светлината, а продължителността на светкавицата.
Кратка светкавица за “високоскоростна” продуктова фотография
Използвайки достатъчно мощна светкавица заедно с “правилната” експозиция, можем да елиминираме околната светлина и да отпечатаме само светлината, идваща от светкавицата в нашето изображение. Ако продължителността на светкавицата е толкова кратка и мощността е достатъчна за получаване на правилна експозиция, кадъра от продуктовата фотография ще запечата само този много кратък момент, в който светкавицата е задействана. В този случай няма особено значение, че през оставащото време, в което затворът остава отворен, околната светлина се съхранява – тя все още ще бъде твърде слаба за да се вижда на снимката.
На финала на този кратък наръчник за създаване на “високоскоростна” продуктова фотография става ясно, че бърза експозиция, способна да “спре времето”, се получава със светкавица с много кратка продължителност.