Продуктова фотография – бижута
Най-трудният раздел в продуктовата фотография е снимането на бижута. Те са лъскави и малки, отразяват всичко заобикалящо ги и каквато светлина насочиш към тях, така изглеждат те. Още по-трудна става задачата когато има по тях скъпоценни камъни, защото те реагират на светлината точно обратно на златото и среброто. Ако златните повърхности се нуждаят от дифузна и мека светлина за да можеш да опишеш техните форми и същевременно да създадеш обем чрез сенки, средни тонове и хайлайтси, то скъпоценните камъни имат нужда от насочена светлина, рязка и контрастна, не само да ги осветиш, а да ги накараш да блестят, за да им покажеш освен формата, а и цветът. Шлифованите камъни имат събрани в много малка площ много различни повърхности, а тях няма как да осветиш само от една посока. Понякога се налага да използвам две или три светлини разположени от различни ъгли само за да светна камъните достатъчно. Това, разбира се, се отразява доста зле върху останалите златни и лъскави части на бижуто. За това решението е комбинация от два различни кадъра, в който единият се прави с осветление съобразяващо се само със златните или сребърни повърхности в продукта, а вторият кадър е само за камъка. За целта, фотоапаратът трябва да бъде закрепен неподвижно на стабилен статив, за да не се променя позицията му, докато се правят двата кадъра. След което чрез обработка се наслагват двата кадъра и се взема от всеки нужните пиксели за които е правен. Другата засегната част на тези две операции е фонът. Заради различните форми на всяко бижу при снимане в серии осветлението се налага да идва от различни места, това оставя във фона на всяка снимка различни следи от светлината. В този случаи снимам доста голяма серия от бижута за пълнене на нов сайт от нула и всички трябва да бъдат на един и същи фон. Това налага още една манипулация – прецизното им отделянето от старият фон и налагането на нов.
Бижута – Продуктова фотография
При снимане от близо с макро обектив за да получим по-голям детайл, получаваме и плитката дълбочина на рязкост или (DOF), което означава че на фокус е само определена част от обекта, останалата е размазана. Ако изискванията от клиента са да е рязък(на фокус) целият обект (в повечето случаи е така), се правят множество последователни кадри с различни фокусни точки в дълбочина, през определени и равни стъпки на автофокусният мотор, преминаващи през целият обект, след което софтуерно се подравняват кадрите и също софтуерно се събира в един кадър всички части от различните снимки които са на фокус. (операцията се нарича фокус стакинг)
В повечето случаи снимам бижута със средно форматна система, където мога да си позволя да затворя блендата на f16. Aко снимам с пълноформатен (36/24) затварям бленда f8, максимум f11, в противен случай започват да се размиват резките контури в близкият план и се губят детайли.
Бижута – Светлина и нейното манипулиране
Като цяло този раздел фотография изисква много познания за светлината и нейното манипулиране, много ресурс от към фотографско осветление и светлинни модификатори, като повечето са дифузни материали чрез който всеки е успял да надвие светлината по начин по който я владее и разбира. Второто не по малко по важност е боравенето с Photoshop. Нужни са познания от средно до високо ниво за постигане на отлични резултати.
Вижте повече за продуктовата фотография.